arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۷: شفیعی از مدیران وزارت اطلاعات از من خواست که به آقاى مهاجرانى بگویم، [احمد]بورقانى را عوض کند، زیرا وضع مطبوعات را به جاى خطرناکی رسانده / عبدالله نوری گفت، پدرش مقلد آقاى منتظرى است

خاطرات آیت الله هاشمی: در گزارش‌ها، اعلان شكست مذاكرات اعراب و اسرایيل و عقب‌نشينى دولت آمريكا از قانون داماتو و انفجار بمب هسته‌اى هند، دولت آمريكا را در مقابل مخالفان داخلى، سخت تحت فشار قرارداده است. مسأله اندونزى، كماكان ادامه دارد و مخالفان سوهارتو به اعلان انتخابات زودرس رضايت نداده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

 

در گزارش‌ها، اعلان شكست مذاكرات اعراب و اسرایيل و عقب‌نشينى دولت آمريكا از قانون داماتو و انفجار بمب هسته‌اى هند، دولت آمريكا را در مقابل مخالفان داخلى، سخت تحت فشار قرارداده است. مسأله اندونزى، كماكان ادامه دارد و مخالفان سوهارتو به اعلان انتخابات زودرس رضايت نداده‌اند.

دكتر [علی‌اصغر] خدادوست، چشم‌پزشك معروف آمد. براى كسب‌اجازه مركز چشم‌پزشكى كه در شيراز مى‌سازد، استمداد كرد. در آمريكا است و از اساتيد بسيار معتبر و معروف آنجا و از دكتر [حمید] سجادى، [مديرگروه چشم پزشكي و ریيس بخش قرنيه] و دفتر رهبرى كه در گذشته مانع تأسيس اين مركز شيراز شدند،گله دارد.
آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] آمد. گفت، چهار كشور ديگرِ شريك ما در درياى خزر، سياست مشتركى مبنى بر تقسيم بستر و مشاع بودن سطح گرفته‌اند و ما تنها مانده‌ايم. سياست استفاده از سرمايه و تكنولوژى خارجى پيشرفته در توسعه ميدان‌هاى نفتى را توضيح داد و از مزاحمت‌هاى بعضى از كارشناسان تُند داخلى گفت.

[آقایان تهرانی، شفیعی، محمدی و شهیدی]، مديران وزارت اطلاعات آمدند. آقاى شهيدى، مديركل اطلاعات استان اصفهان، گزارش حوادث اخير نمازجمعه نجف‌آباد را داد و از آقاى [جلال‌الدین] طاهرى، [امام،جمعه]، [آقای سیدجعفر موسوی] استاندار و فرماندار نجف‌آباد شكايت داشت. نگران حوادث احتمالى روز جمعه و روز شنبه است.

آقاى [احمد] شفيعى از من خواست كه به آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] بگويم، [احمد] بورقانى، [معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد] را عوض كنند، زيرا وضع مطبوعات را به جاى خطرناكي رسانده است. براى انتخابات خبرگان گفت، فكر مي‌كنم كه منجر به نزاع با چپى‌ها نشود و گفت، ما اوضاع اصفهان را در وضعى نمى‌دانستيم كه رهبرى دخالت كنند، ولى رهبرى نظر [وزارت] اطلاعات را نپذيرفتند.
عصر آقاى [عبدالله] نورى، وزيركشورآمد. از وضعى كه در اصفهان پيش‌آمد، اظهارتأسف و نگرانى‌ كرد و گفت، اصولاً در برخورد با مسأله آیت‌الله منتظرى، بى‌تدبيرى شده و بی‌خود مسأله را بزرگ‌كرده‌اند. گفت، پدرش مقلد آقاى منتظرى است و مقلدان آیت‌الله منتظرى، با اين‌كارها عقب‌نشينى نمى‌كنند. از من خواست، براى [انتخابات مجلس] خُبرگان فكرى بكنم كه فتنه جديدى پيش نيايد.

آقايان [محمد] غرضى و [علی‌محمد] بشارتى آمدند. از نابسامانى‌هاى‌كشور و اختلافات با حركت‌هاى‌شعارى اظهارنگرانى‌كردند و از من خواستند، براى رفع مشكلات تلاش‌كنم.

نظرات بینندگان